Bouwfoto’s Autoscooter

Hier zie je een flink aantal foto’s van de opbouw (maar ook onderhoud) van mijn autoscooter. Hij is precies 13 jaar geleden ingepakt (zie foto met krante-kopje) na mijn laatste tentoonstelling en stond sindsdien letterlijk in een hoek op mijn zolder. Het bouwjaar kan ik alleen maar schatten. Dat moet ergens begin jaren tachtig zijn geweest. Maar nu is het er dan toch van gekomen dat ik hem weer eens ga opbouwen! Dit heeft wel flink wat tijd in beslag genomen mede doordat ik zaken wilde repareren en/of veranderen. Inmiddels is het onderhoud klaar en heeft de scooter alweer zijn eerste rondjes gedraaid (zie filmpjes).

De opbouw kan nu beginnen. Eerst worden de vloerspanten in elkaar gestoken. Straks komt er op elk vloervak een rijplaat (36 stuks) te liggen. Daarna kan de botsrand worden aangebracht en vastgeschroefd.

Nadat de vloerplaten allemaal gepoetst zijn kan ik verder met het opknappen van de kolommen. Ik ga nieuw lijstwerk aanbrengen en ze spuiten met metallic-lak.

Nu kan ik verder met de montage van het dak.

Ik heb besloten om de frontpanelen een ander kleurtje te geven. Nu zien ze er allemaal zo uit als op bovenstaande foto.

Eerst worden de lichtbakken verwijderd. Daarna worden de panelen geschuurd en dan kunnen ze in de nieuwe kleur gespoten worden.

En dat ziet dan zo uit.

De hoekstukken komen ook aan de beurt. Die zijn aan elkaar geschroefd, ik heb besloten om ze niet meer uit elkaar te halen.

Eén van de vier hoekstukken nog in de oude kleur

De paneelsteunen wil ik gaan verlichten. Dat doe ik met lampjes afkomstig uit een kerstslinger. Eerst de lampjes los knippen en dan ontdoen van de krimpkous. Daarna even testen.

Nu eerst bepalen waar de gaten voor de lampjes geboord moeten worden. Daarvoor wordt er schilderstape aangebracht op de steun. Vervolgens kun je met potlood aangeven waar de gaten moeten komen. De gaten kunnen dan geboord worden. De lampjes worden met secondelijm gefixeerd en daarna gesoldeerd. Na het aanbrengen van de bekabeling wordt de bovenkant afgedekt met dunne triplex.

Het voorlopige resultaat.

Helaas zijn verschillende motoren kapot gegaan en heb ik moeten besluiten om de aandrijving van de wagens te vervangen. Hoe dat in zijn werk gaat zie je hieronder.